Bij ons...

Ervaringsverhalen, gedeeld door ouders van kinderen (basisschoolleeftijd) met poepproblemen; (ernstige) obstipatie en/of 'vieze broeken'
Renate
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-10-2013 14:33

Bij ons...

Bericht door Renate » 21-10-2013 13:31

Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum, dus ik begin maar hier. Ik zie dat er maar erg weinig wordt geschreven, dat is wel jammer.

W, mijn mannetje is 4 jaar oud. Een gevoelig mannetje, regelmatig erg druk, maar als je hem de kans geeft om uit te razen, is hij erg lief. En hij heeft problemen met poepen. In het begin ging ik er nog vanuit dat het maar een fase was, maar het lijkt er steeds meer op dat we echt een probleem hebben.
Vanaf z'n 3e verjaardag is W zindelijk. Poepen ging in het begin nog niet zo geweldig. In zijn onderbroek wel, maar op de wc of het potje nog niet zo. Toen we hem beloofden dat hij een chocolaatje zou krijgen als hij wel op de wc of op het potje zou poepen, was het probleem redelijk snel opgelost. Ik ging er toen vanuit dat het eerder gewoon luiheid of desinteresse van zijn kant uit was en dat het daarmee afgelopen was. Maar om de paar maanden kwam het probleem terug. Na verloop van tijd begon ik een link te leggen tussen zijn gevoeligheid en zijn vieze onderbroeken. Het lijkt erop dat wanneer er te veel prikkels van buitenaf zijn, dat hij dan de poepprikkel gewoon niet meer bewust voelt. Ik verwachte dus ook dat hij weer een terugval zou hebben als hij voor het eerst naar school zou gaan.
En inderdaad, meteen de eerste schoolweek ging het weer mis. Hij heeft het verder vanaf de eerste dag al wel enorm naar zijn zin op school en het lijkt erop dat hij op school zelf nog geen ongelukjes heeft gehad. Hoewel ik dit absoluut niet zeker kan zeggen, aangezien zijn ontlasting vaak amper stinkt en ik dus ook niet weet hoe lang zijn broek al vies is op het moment dat ik erachter kom. W loopt zelf namelijk gewoon door met een vieze broek en lijkt meestal oprecht verbaasd te zijn als zijn onderbroek vies blijkt te zijn. Ik heb geen idee of hij echt verbaasd is of dat hij gewoon niet wil toegeven dat hij het al wist. Ik kies er voorlopig voor om hem te geloven als hij zegt dat hij het echt niet wist.
Hoe dan ook, na de tweede week leek het weer beter te gaan. Toen kwam het moment dat hij voortaan volle weken naar school moest. In het begin heb ik hem namelijk elke dinsdagmiddag nog thuis gehouden, maar na 1,5 maand moest hij die dinsdagmiddag ook voortaan naar school. Één extra middag klinkt misschien niet als veel, maar het hield wel in dat hij nu ineens twee volle dagen achter elkaar naar school moest en bovendien dinsdagmiddag niet meer kon slapen (Op vrije middagen slaapt W over het algemeen nog zo'n 2,5 uur).
Of dat ermee te maken had of niet weet ik niet, maar vanaf dat moment had hij weer regelmatig vieze broeken.
Nu hebben we net een week herfstvakantie achter de rug. Ik had verwacht dat met veel rust en regelmaat zijn poepprobleem wel weer af zou nemen in deze week, maar niets was minder waar. In de afgelopen twee dagen heeft hij 8 vieze broeken gehad. Gisterenochtend wel 1 keer goed op de wc gepoept.

Ik heb niet het idee dat W echt last van opstoppingen heeft. Als hij wel op het potje of op de wc poept, zijn het wel echt enorme hoeveelheden, met een diameter waarvan je je afvraagt hoe hij het eruit gewerkt krijgt. Maar het is absoluut niet hard en het kost hem op dat moment ook niet echt veel moeite. Maar meestal als hij naar de wc gaat om te poepen, komt hij terug zonder dat het gelukt is. De aandrang is dan kennelijk helemaal weg en ook als ik hem vraag wat langer rustig te blijven zitten, komt het niet terug.
Voor zover ik weet, heeft hij eigenlijk ook nooit last van buikpijn. Dat geeft hij tenminste niet aan.

Geen idee of ik nog belangrijke dingen ben vergeten te vermelden, maar dit is het zo'n beetje.
Oja, wij hebben hier nog geen hulp bij ingeschakeld. Deels omdat hij nog zo jong is, deels omdat we er nog vanuit gingen dat het een fase was en deels omdat hij (voor zover we weten) geen buikpijn heeft. Maar het lijkt er nu dus steeds meer op dat er hier meer aan de hand is dan gewoon een fase. Ik hoor van een collega dat het best zou kunnen dat er wel een verstopping in zijn darmen zit en dat alles wat in zijn broek eindigt het dunnere spul is wat om de verstopping heen kan. Dit zou mogelijk ook verklaren hoe hij het voor elkaar krijgt om in twee dagen tijd 8x een vieze broek te hebben. Ik weet het niet, ik ben ook geen expert. Maar ik zit er nu dus wel over te denken om toch maar eens naar de huisarts te gaan.
Ik verwacht niet dat het iets lichamelijks is, maar ik begrijp dat ze dat eerst zullen moeten uitsluiten. Ik heb echter niet zo veel zin om dat hele traject in te gaan, vooral omdat ik bang ben dat het voor W alleen maar onnodig veel extra prikkels oplevert waar hij helemaal niet op zit te wachten. Aan de andere kant moet ik natuurlijk ook niet mijn kop in het zand steken en alleen maar hopen dat het vanzelf over gaat. Het lijkt er steeds meer op dat dat niet gaat gebeuren.
Lastig.

dianaB
Site Admin
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-02-2012 22:55

Bericht door dianaB » 21-10-2013 21:52

Hoi Renate,

Welkom op dit forum! Er wordt inderdaad (nog) niet veel (actief) geschreven hier, maar ik ga ervan uit dat dit tijd nodig heeft; één schaap over de dam, dan volgen er meer ;-)

Ik heb jouw verhaal gelezen en ik wil graag met je delen wat ik ervan denk/vind (op basis van ervaring en kennis)...

Allereerst vind ik het heel fijn/moedig dat je hier jouw verhaal hebt willen delen!

Ik kan uit jouw verhaal niet helemaal opmaken hoe lang jouw zoon al tobt met poepen?
Zijn er eerder perioden (vanaf babytijd, vóór de zindelijkheidstraining etc) geweest met (mogelijke) obstipatie?

Jij schreef:
Vanaf z'n 3e verjaardag is W zindelijk. Poepen ging in het begin nog niet zo geweldig. In zijn onderbroek wel, maar op de wc of het potje nog niet zo.
Waarom/waardoor ging het op het potje/WC nog niet zo? Was/is er sprake van angst? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen angstig kunnen zijn rondom zindelijk worden:
- angst voor pijn bij poepen (door eerdere pijnlijke ervaringen)
- angst voor eigen poep (en/of plas)
- angst voor potje of wc
- angst voor straf bij onzindelijkheid; ook na eerdere negatieve ervaringen
Hoe is over het algemeen de zindelijkheidstraining verlopen? Hoe gingen jullie hiermee om? Hoe hebben jullie het aangepakt?

Hoe gaat het nu met poepen/plassen op de WC? Is er sprake van 'geen zin' of 'geen tijd hebben/nemen' om naar de WC te gaan?

Je omschrijft zijn gevoeligheid; het lijkt erop dat hij gevoelig is voor 'school stress', maar ook gevoelig als de dagelijkse regelmaat en structuur van het naar school gaan wegvalt, zoals in de herfstvakantie (toename poepongelukjes). Er kan mogelijk sprake zijn van een verband tussen zijn (prikkel)gevoeligheid en het tobben met poepen.
Je omschrijft je zoon ook als een (bij tijd en wijle) druk kind; je kunt je voorstellen dat bij 'overprikkeling' (veelal door externe prikkels) de aandrangsprikkel (interne prikkel) altijd het onderspit delft; ze voelen/herkennen de aandrang (om te poepen/plassen) minder/niet. Druk gedrag e.d. heeft ook gevolgen voor de stoelgang; geen tijd nemen, doet alles te snel en poept zich daardoor vaak niet goed leeg.

Je weet niet of er ook sprake is van poepongelukjes op school...Als er ook ontlasting in het ondergoed op school wordt verloren, kan er mogelijk sprake zijn van ernstige obstipatie, als er al sprake is van obstipatie als onderliggende oorzaak.

Je schreef ook:
W loopt zelf namelijk gewoon door met een vieze broek en lijkt meestal oprecht verbaasd te zijn als zijn onderbroek vies blijkt te zijn. Ik heb geen idee of hij echt verbaasd is of dat hij gewoon niet wil toegeven dat hij het al wist. Ik kies er voorlopig voor om hem te geloven als hij zegt dat hij het echt niet wist.
Dit kan beide....Kinderen kunnen echt verbaasd zijn dat er poep in hun broek zit. Ze voelen het niet en ruiken het vaak niet meer. Dit kan te verklaren zijn als mogelijk ontkennend gedrag; een negatieve copingsstrategie. Poepongelukjes (fecesincontinentie) doet heel veel met (de psyche) van een kind.....wat denk je van schaamte, falen?

Ik denk dat obstipatie wel een onderliggende oorzaak kan zijn van de vieze broeken van je zoon!

Je schreef:
Ik heb niet het idee dat W echt last van opstoppingen heeft. Als hij wel op het potje of op de wc poept, zijn het wel echt enorme hoeveelheden, met een diameter waarvan je je afvraagt hoe hij het eruit gewerkt krijgt.
Dit kan absoluut een signaal zijn van obstipatie! Ook al is zijn ontlasting niet keihard. Het telkens niet goed leegpoepen op WC/potje (door verschillende oorzaken) kan ook leiden tot (ernstige) obstipatie.
In 80% van de gevallen (vieze broeken) is er sprake van obstipatie!
Hoe vaak per week poept jouw zoon op WC/potje? Wat zijn de hoeveelheden (per keer)?
(ernstige) obstipatie kan leiden tot een megarectum/megacolon, en het aandranggevoel kan verstoord zijn. Dit zijn veelal medische gevolgen van de (ernstige) obstipatie.

Obstipatie hoeft niet altijd gepaard te gaan met buikpijn.

Renate, ik raad je met klem aan, om geen struisvogelpolitiek meer te spelen, en ga met je zoon naar de huisarts! Bespreek met hem/haar wat je hier ook (durft) te delen, en laat vaststellen of er sprake kan zijn van (functionele) obstipatie! Laxeren (met medicatie) is een absolute must (met een diagnose obstipatie). Zolang jouw zoon's darmen overvol zijn/blijven, kan er geen sprake zijn van zindelijkheid voor poepen!
De eerste stap kan dus zijn: laxeren! Maar daarnaast ook psychosociale/gedragsbegeleiding: het bijhouden van een poepdagboek, toilettraining e.d. Jouw zoon is zeker gebaat bij structuur, duidelijkheid en een positieve benadering/aanmoediging (dat doe je al)! Poepproblemen zijn SHIT, voor jullie, maar vooral voor je zoon, en een hulptraject vraagt moed, energie, doorzettingsvermogen en positiviteit!
Maar een kind dat tobt met poepen heeft maar 1 wens: gewoon poepen!

Bij FAQ op dit forum kun je ook veel lezen over oorzaken/gevolgen en signalen van obstipatie! Heb je deze al eens gelezen?

Succes, en hou me op de hoogte!

Hartelijke groet,

Diana

Renate
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-10-2013 14:33

Bericht door Renate » 21-10-2013 23:59

Dank je voor je reactie. Allereerst voelt het voor mij niet echt als moedig dat ik mijn verhaal heb opgeschreven. Ik realiseer me dat er een taboe om poepen en de problemen daarmee hangt, maar ik heb daar persoonlijk maar weinig mee. Ik praat er juist veel over, met veel verschillende mensen. Andere inzichten kunnen erg verhelderend zijn en mogelijk enorm helpen. Ik probeer wel te voorkomen dat W er vaak bij is als ik er over praat, omdat ik er voor hem geen hot issue van wil maken.

Je stelt nogal wat vragen, hele belangrijke. Dat is meteen ook het voordeel van dit hier schrijven, dan heb ik over al die dingen al eens nagedacht wanneer ik bij de huisarts zit om hierover te praten. Want ik ben er inmiddels inderdaad wel uit dat die stap wel genomen moet worden. Dus nu maar even wat antwoorden.

Ik kan niet zeggen dat er voor W zindelijk werd al ooit problemen waren met obstipatie. Behalve dan wat gebruikelijke problemen na de overgang op vast voedsel, maar dat ging niet verder dan wat krampen en een week of zo even iets minder makkelijk kunnen poepen. Het was nooit zo dat hij helemaal niet kon poepen of dat het pijn leek te doen. Bij mijn dochter was dit een heel ander verhaal, zij heeft wel periodes gehad dat het enorm veel pijn deed.
Naar mijn idee zijn de problemen dus pas begonnen toen W zindelijk werd.

Ik denk dus ook niet dat er sprake was / is van angst voor pijn bij het poepen. Of angst voor eigen poep of plas. W (en wij) is daar altijd redelijk vrij over geweest. Mooie vormen in het potje werden door iedereen 'bewonderd' en besproken als dat zo uit kwam. W weet ook heel goed te verwoorden hoe het zit met poep en plas. Waar dat vandaan komt, wat het is en waarom het eruit moet. We komen veel in het bos en zoeken daar vaak naar sporen van dieren. Poep hoort daar ook bij. W is daar ook in geïnteresseerd en draait vondsten met een stokje rond om te zien of je nog kunt zien wat het betreffende dier gegeten heeft.
Angst voor potje of wc is mij ook nooit opgevallen. W had altijd een voorkeur voor het potje, maar vooral omdat dat lekker in de woonkamer stond en hij dus al poepend of plassend tv kon kijken. Maar als er geen potje aanwezig is, gaat hij net zo makkelijk op de wc zitten. In het begin vond hij dat wel lastig, omdat hij bang was erin te vallen, maar dat was zo opgelost toen we hem achterstevoren op de wc lieten zitten. Na verloop van tijd ging hij uit zichzelf weer 'normaal' op de wc zitten. Hij zit er meestal erg relaxed bij, dus dat lijkt ook geen probleem te zijn.
Angst voor straf bij onzindelijkheid.... Ik sluit het niet uit, je weet nooit wat er precies in zijn koppie omgaat. Maar het is niet zo dat we hem ooit gestraft hebben bij ongelukjes. Wij hebben altijd een 'kan gebeuren, volgende keer beter' houding gehad.
Ik kan me nog wel herinneren dat op het kdv waar hij zat eens een moeder met haar zoontje binnen kwam, dat mannetje had kennelijk net een ongelukje gehad. Zij stak echt een enorme tirade af over het voorval, vondt het echt slecht en vergelijk het mannetje met zijn zusje die dat soort ongelukjes toch echt nooit had. Ze was daar enorm verbaal over en W is daar erg van onder de indruk geweest. Maar of dat heeft meegespeeld? Mijn gevoel zegt van niet, maar met dit soort dingen weet je het nooit.

Zindelijkheidstraining. We hebben het eerst een paar keer geprobeerd met beloningskaarten, maar dat werkte bij W alleen maar averechts. Hij is van nature nogal bang om fouten te maken. Hoewel ik moet zeggen dat we daar met veel aandacht grote stappen in hebben gemaakt, W is nu inmiddels niet meer zo kritisch naar zichzelf toe, durft nu wel risico's te nemen en te laten zien als er iets niet is gelukt. Maar dit was nog absoluut niet zo toen zindelijkheidstraining speelde. Dus hebben we die kaarten aan de kant gegooid. Toen het mooi weer werd, heb ik een potje buiten neergezet en W in zijn blote billen buiten laten spelen. Ik heb hem tussen neus en lippen door erop gewezen dat hij geen luier aan had en dat als hij moest plassen, dat hij dan zelf mocht kiezen waar hij dat deed. Hij mocht proberen om tegen een paaltje aan te plassen, hij mocht op het gras gaan plassen en oja, hij mocht ook op het potje plassen. Diezelfde dag heeft hij één keer bewust op het gras geplast. De volgende dag plaste hij weer één keer op het gras en daarna vond hij het kennelijk wel genoeg, toen is hij op het potje gaan zitten en daarmee was het afgelopen en was W zindelijk. Binnen 1 of 2 dagen, weet niet meer precies, had hij ook op het potje gepoept. Dat gebeurde regelmatig. Alleen als we niet thuis waren, dan poepte hij dus in zijn broek. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat hij er gewoon niet de tijd voor wilde nemen. Voor mijn gevoel werd dat gevoel bevestigd toen hij wel op de wc ging poepen toen hij er chocolaatjes voor kreeg.
Overigens poept W normaal gesproken (en met normaal gesproken bedoel ik de periodes dat hij geen vieze onderbroeken heeft) zeker 1 keer per dag, soms vaker. In periodes dat het minder gaat poept hij minder vaak (de poepsporen in zijn broek niet meetellende), maar het gebeurt ook dan maar zelden dat hij langer dan twee dagen niet poept.

Hoe gaat het nu met plassen / poepen op de wc? Er is zeker regelmatig sprake van geen zin hebben en er geen tijd voor maken. Maar ook als ik wanneer duidelijk is dat hij eigenlijk moet poepen, alle spelende activiteiten stop zet en ervoor zorg dat hij een tijdje gewoon echt rustig op de wc kan zitten, ook dan komt er vaak niets. De hele aandrang lijkt dan gewoon echt weg te zijn. Veruit het merendeel van de keren dat W op het potje / op de wc poept, is ongeveer 5 minuten nadat we hem naar bed hebben gebracht, zowel 's middags als 's avonds. Weinig andere dingen te doen dan en bovendien is er dan uiteraard rust.

Dat bij overprikkeling de interne poepprikkel het onderspit delft, snap ik helemaal. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit het grootste probleem is bij W, in combinatie met geen tijd willen nemen om er voor te gaan zitten op het moment dat hij het wel voelt.

Ik geloof dat dit zo'n beetje alle antwoorden waren. Oja, de hoeveelheden per keer. Vanmiddag, nadat ik mijn stuk had geschreven, heeft hij weer gewoon gepoept. Ik weet even niet of het op de wc of op het potje was, omdat ik er zelf niet bij was. Na navraag bij mijn man heb ik wel begrepen dat de ontlasting weer zeker niet hard was, maar wel weer een enorme omvang had. Hij had het erover dat hij het een en ander met de toiletborstel door de wc moest duwen, omdat het uit zichzelf niet goed weg spoelde. Ik ben bij W inmiddels wel wat gewend voor wat betreft omvang, maar dit slaat alles. Dit bevestigt voor mij alleen maar wat ik al begon te vermoeden en wat jij hier ook schrijft, dat er wel degelijk sprake is van constipatie.

En ik had idd al allerlei andere dingen op dit forum gelezen. Dat had bij mij al voor het vermoeden gezorgd dat het toch obstipatie is en dat zijn ongelukjes de dunnere poep is die wel voorbij de opstopping komt en die min of meer onopgemerkt zijn weg naar buiten vindt terwijl de grote bulk met man en macht wordt tegen gehouden.

Zo, een heel verhaal. Ik ben over het algemeen niet echt kort van stof, maar dat was je nu inmiddels vast al wel opgevallen.
Ben benieuwd wat je van deze toevoeging vindt en ik zal zeker laten weten hoe het nu verder gaat.

dianaB
Site Admin
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-02-2012 22:55

Bericht door dianaB » 22-10-2013 21:32

Hai Renate,

Haha, ik ben ook (nooit) kort van stof, dus wat dat betreft vullen we elkaar goed aan....;-)

Jij schreef:
Naar mijn idee zijn de problemen dus pas begonnen toen W zindelijk werd.


Kan ik hieruit opmaken dat W. nooit (volledig) zindelijk is geweest; hiermee bedoel ik wel voor urine, maar niet voor ontlasting? Of is W wel zindelijk geweest (voor zowel plas en poep), maar was er sprake van een terugval? Zo ja, wanneer was deze terugval, wanneer begonnen de 'vieze broeken'?

Jij schreef:
W had altijd een voorkeur voor het potje, maar vooral omdat dat lekker in de woonkamer stond en hij dus al poepend of plassend tv kon kijken. Maar als er geen potje aanwezig is, gaat hij net zo makkelijk op de wc zitten. In het begin vond hij dat wel lastig, omdat hij bang was erin te vallen, maar dat was zo opgelost toen we hem achterstevoren op de wc lieten zitten. Na verloop van tijd ging hij uit zichzelf weer 'normaal' op de wc zitten. Hij zit er meestal erg relaxed bij, dus dat lijkt ook geen probleem te zijn.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van potjes; vaak kunnen kinderen hier geen goede zit/poephouding in aannemen. Soms zitten ze hier zowat opgevouwen in, met de knietjes te hoog opgetrokken; overdreven, raken de knietjes zowat de kin ;-) Zoals hier:
Afbeelding

Een potje kan zeker de overgang van luier naar WC vergemakkelijken! Maar dan liever zo'n potje: hebben we voor onze zoon gebruikt...

Afbeelding

Poepend en plassend voor de TV; ook hier ben ik persoonlijk geen voorstander van...Bij poepen en plassen heb je ook je 'hoofd' nodig; TV is een bombardement aan (externe) prikkels. Maar je hebt je 'hoofd' nodig om verbinding te kunnen maken met je lijf; aandrang voelen, voelen of je je buik hebt 'leeggepoept', maar ook 'motoriek' (spieren!); ontspannen bekkenbodem, knijpen en (zacht) persen e.d.

Een ontspannen, goede zithouding op de WC is essentieel om gemakkelijk en goed leeg te kunnen poepen; als de voeten de grond nog niet kunnen raken, met een voetenbankje, zodat de benen (knieën) een hoek kunnen maken van 90 graden. Zoals hier:
Afbeelding

Jij schreef:
Binnen 1 of 2 dagen, weet niet meer precies, had hij ook op het potje gepoept. Dat gebeurde regelmatig. Alleen als we niet thuis waren, dan poepte hij dus in zijn broek. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat hij er gewoon niet de tijd voor wilde nemen. Voor mijn gevoel werd dat gevoel bevestigd toen hij wel op de wc ging poepen toen hij er chocolaatjes voor kreeg.
Wat gebeurde er als jullie niet thuis waren? Wilde hij niet op een (vreemd) toilet poepen/plassen? Hoe reageerde jullie? Hoe reageerde jullie zoon (gedrag)? Hoe zo thuis wel schone broeken en als jullie niet thuis waren niet?

Jouw zoon is nu 4 jaar? Poept en plast hij nu enkel en alleen op de WC? Of wordt er thuis ook nog op het potje geplast/gepoept? Of was dit enkel en alleen tijdens de zindelijk worden fase?
Duidelijkheid is een voorwaarde; uiteindelijk is poepen/plassen (als je voelt ga je plassen/poepen) op elke wc (of dit nu thuis is of elders) het gewenste toilet gedrag!

Jij schreef:
Overigens poept W normaal gesproken (en met normaal gesproken bedoel ik de periodes dat hij geen vieze onderbroeken heeft) zeker 1 keer per dag, soms vaker. In periodes dat het minder gaat poept hij minder vaak (de poepsporen in zijn broek niet meetellende), maar het gebeurt ook dan maar zelden dat hij langer dan twee dagen niet poept.
Er zijn dus ook perioden dat het goed gaat; wanneer is dat, wanneer gaat het goed? Wanneer gaat het minder goed en zijn er 'vieze broeken'? Waardoor komt dit, denken jullie?
Nogmaals, de frequentie vertelt iets, maar nog belangrijker zijn de hoeveelheden; dat wat erin gaat (vezels) moet er ook uit.....
Wij hebben voor een lange tijd een poepdagboek bijgehouden; dit is de enige manier die goed inzicht geeft (in de verbanden tussen) in frequentie, hoeveelheden, consistentie, medicatie, poepongelukjes, poepgedrag, omstandigheden. Als het goed gaat maak ik geen gebruik van zo'n dagboek, is er sprake van terugval, dan gebruik ik hem weer.
Een poepschaal geeft ook veel informatie m.b.t de consistentie van de poep:
Afbeelding

Mijn zoon heeft bv. gisteren een 'eierdopje' gepoept; concrete hoeveelheden noemen, want 'een beetje' of 'heel veel' is subjectief. Vandaag heeft hij niets gepoept. D.w.z (naar de hoeveelheid dat hij eet;-) dat hij morgen moet inhalen; dus minimaal 2 bekertjes! Als dit nog een paar dagen zo doorgaat (te weinig poepen), ben ik al alert op tekenen van retentie (meer vlekken/vegen in zijn ondergoed e.d.).

Jij schreef:
Maar ook als ik wanneer duidelijk is dat hij eigenlijk moet poepen, alle spelende activiteiten stop zet en ervoor zorg dat hij een tijdje gewoon echt rustig op de wc kan zitten, ook dan komt er vaak niets. De hele aandrang lijkt dan gewoon echt weg te zijn. Veruit het merendeel van de keren dat W op het potje / op de wc poept, is ongeveer 5 minuten nadat we hem naar bed hebben gebracht, zowel 's middags als 's avonds. Weinig andere dingen te doen dan en bovendien is er dan uiteraard rust.
Hoe maakt jouw zoon jouw duidelijk dat hij eigenlijk moet poepen? Is er sprake van (zichtbaar) ophoudgedrag; wiebelen, benen gekruist, weinig bewegen, op billen blijven zitten?
Voor onze zoon hanteren we een strikt naar-de-wc gaan schema. T. oefent hierbij ook zijn 'poepspieren'; dit doet hij max. 5 minuten, na het ontbijt, na de lunch (of na schooltijd 's middags) en na het avondeten (eerst laden, dan lossen). Zo nodig stuur ik hem ook nog een keer voor het slapen gaan. Zo'n schema kan helpen, zeker als er sprake is van obstipatie (met verstoorde aandrang) en 'vieze broeken'. Ook hier geldt weer: duidelijkheid, structuur. Je 'beloont' (je verbindt conseguenties aan zijn (poep)gedrag) in eerste instantie ook 'veel poepen op de WC' (gewenst gedrag), want dat is bij obstipatie als onderliggende oorzaak, een voorwaarde om 'schoon' te worden. Het is echter ook van belang om hem te leren weer zelf aandrang te voelen. Maar dan moet het medisch wel herstellende zijn. Voor onze zoon is dit schema er zo ingesleten (hij houdt van vaste gewoonten), dat hij enkel en alleen ook op deze oefenmomenten poept. Of en hoe hij (zelf) aandrang voelt v.w.b het poepen weet ik niet, want ik kan niet voor hem 'voelen'. Qua plassen, voelt hij zelf, en onderbreekt hij ook zelf alle activiteiten om te gaan plassen. Qua poepen en plassen zijn dit dus 2 verschillende 'werelden', noem ik het altijd.

Succes weer!

groetjes, Diana

Renate
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-10-2013 14:33

Bericht door Renate » 23-10-2013 16:19

Hoi,

Eerst even de mededeling dat ik vrijdag een afspraak heb bij de huisarts. Zonder W om te beginnen. Eerst eens mijn verhaal doen zonder hem erbij. Jouw vragen helpen daar wel bij om alles nu op een rijtje te zetten en na te denken over wat het probleem precies is en waar de pijnpunten liggen. Dus dank daarvoor.

Er is wel degelijk sprake (geweest) van zindelijkheid ook vwb het poepen. Het gaat elke keer een paar maanden helemaal goed en dan is er weer een terugval. Dat duurt dan een aantal weken. Soms drie weken of zo, soms vijf weken. Ik weet het niet precies omdat ik het nooit goed heb bijgehouden, maar langer dan 1,5 maand is het volgens mij nooit geweest. En de problemen waren bij de vorige terugvallen beduidend minder. Af en toe een vieze broek, soms een paar dagen achter elkaar. Een goede poep op het potje of op de wc liet nooit langer dan twee dagen op zich wachten. Deze keer lijkt het probleem groter. Soms 5 vieze broeken op een dag en 3, 4 dagen zonder goede poep op de wc. Overigens lijkt het weer een beetje normaal te worden nu school weer is begonnen, maar ik durf nog niet te vroeg te juichen.
Dus, wel zindelijk, maar terugvallen. Dit is denk ik de vierde of vijfde terugval. Ik kan niet precies zeggen wanneer die terugvallen waren, simpelweg omdat ik er toen nog niet veel aandacht aan heb gegeven omdat ik ervan uitging dat het even iets tijdelijks was en dat het niet al te lang zou duren. Er staat me wel iets van bij dat een van die terugvallen rond Sinterklaas was, maar ik weet het niet meer zeker.
De eennalaatste terugval was toen hij net op school zal en deze laatste terugval is sinds hij volle weken op school zit.
Oftewel, voor zover ik kan overzien, lijken de terugvallen in voor hem drukke tijden te zijn met veel extra prikkels.

Wij hebben twee potjes. Eentje staat op de slaapkamer van de kindjes. Eentje stond beneden in de woonkamer. Die in de woonkamer is sinds een aantal weken weg. Onze jongste is nu al een tijdje geheel zindelijk en heeft dat potje niet meer nodig. En dus kan W daar nu ook geen gebruik meer van maken. Overigens zijn beide potjes vergelijkbaar met het potje waar jij de voorkeur aan geeft. Hogere modelletjes waar ze redelijk normaal op kunnen zitten.

Wat jij schrijft over dat je je hoofd nodig hebt om goed te kunnen poepen en alles wat daarbij hoort, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik heb altijd gedacht dat hij op die manier goed kon ontspannen en dus makkelijker kon poepen. Ik heb daar nooit verder over nagedacht, maar wat jij schrijft, klinkt logisch. Nu is het potje inmiddels toch uit de woonkamer en is dat probleem dus deels al verholpen, maar desondanks denk ik dat het inderdaad waardevol is als W zich bewust leert te worden van wat hij precies voelt en wat dat inhoudt. De vraag is alleen hoe we dat het beste kunnen bereiken.

We hebben wel iets van een voetenbankje op de wc staan, maar eentje waar ik nooit echt tevreden over ban geweest. Bovendien heeft dat bankje twee treden. De onderste trede zit te laag voor W om zijn voeten op te zetten als hij op de wc zit. En de bovenste is te hoog, dan zitten zijn knieën te hoog opgetrokken. Eens kijken of ik toch een beter alternatief kan vinden wat beter past bij zijn lengte.

Wat er gebeurde als wij niet thuis waren. Het is niet zo dat hij niet op een vreemde wc wilde, daar had hij zelfs helemaal geen problemen mee. Hij nam (neemt) er gewoon de tijd niet voor. Ik denk dat er buiten ons eigen huis heel veel dingen zijn die op dat moment veel interessanter zijn dan naar de wc gaan.
Als het fout ging, reageerden wij altijd met "geeft niet, ongelukje, kan gebeuren". En W reageerde amper. Hij lijkt het niet erg te vinden, maar zoals ik al eerder schreef, ik sluit absoluut niet uit dat hij het wel degelijk heel vervelend vindt maar dat gewoon niet wil laten zien.
Overigens is er deze laatste tijd wel degelijk iets van irritatie in onze reactie geslopen wanneer er weer een vieze broek is. Bij mij ligt dat voornamelijk aan de machteloosheid die ik voel en bij mijn man aan een stukje onbegrip. Hij vindt het moeilijk te geloven dat W het echt niet voelde dat hij moest poepen, terwijl hij wel zo op de grond gaat zitten wiebelen met zijn knieën opgetrokken om de poep tegen te houden. "Dat doet hij om zijn poep tegen te houden. Dan moet hij toch ook voelen dat hij eigenlijk moet poepen, anders hoef je het toch niet tegen te houden?". Ikzelf denk dat het niet zo zwart/wit is. Overigens staat mijn man wel open voor andere meningen, theorieën en ideeën hierover. Zolang je het hem maar uit kunt leggen, dan is hij zeker bereid om mee te helpen.

Wat is een olifantendrol precies? Het lijkt op het plaatje een redelijk zachte poep te zijn met een grote diameter, klopt dit?

W geeft vaak zelf aan dat hij moet poepen en gaat dan ook naar de wc. Dan is het uiteraard duidelijk dat hij moet. Maar als hij zelf niets aangeeft, dan gaat hij vaak op de grond zitten, knietjes omhoog. Hij houdt dan zijn benen vast en zit wat te wiebelen. Je ziet aan de gespannen uitdrukking op zijn gezicht dan ook dat hij zijn poep zit op te houden.
Ik verwacht dat zo'n strikt naar de wc gaan schema er hier ook zal (moeten) komen. Voordat ik nu echter iets ga veranderen, wil ik eerst echter precies weten wat er allemaal moet veranderen en hoe we dot het beste aanpakken. Ik wil nu niet een poging gaan doen om dit te verbeteren op een manier die ik half zelf heb bedacht en waar nog het een en ander aan verbeterd moet worden. Met als gevolg dat het nieuwe schema dan nog een aantal keer aangepast moet worden. Dan is de duidelijkheid en de structuur meteen al kwijt.
Oftewel, ik wil absoluut ook zo'n schema in gaan voeren en zo'n dagboek bij gaan houden, maar dan wil ik het wel meteen goed doen. Dus eerst de afspraak vrijdag bij de huisarts maar eens afwachten en dan verder kijken.

Maandag na school heeft W dus goed gepoept. Veel. Je hebt het over precieze hoeveelheden, dit was meer dan een beker van 250 ml vol. Misschien wel twee keer zo veel. Gisteren heeft hij niet gepoept. Wel een klein beetje in zijn onderbroek, een vlek met drie kleine platte vaste stukjes erbij ter grootte van een halve pinknagel. Vandaag zijn onderbroek tot nu toe schoon. Na school gaf hij wel aan dat hij moest poepen en ging hij op de wc zitten. Zijn zus stond erbij te kijken, zij had toevallig net daarvoor gepoept. Ik vroeg haar wat zij eigenlijk voelt als ze moet poepen, zodat W het kon horen. Zij zei: "poep! In mijn buik en dan in mijn billen. Die wil eruit". Daarna vroeg ik aan W wat hij voelde. Hij gaf aan dat hij helemaal niets meer voelde. Ik vroeg wat hij dan net daarvoor voelde waardoor hij naar de wc was gegaan. Daar dacht hij wel even over na, maar hij kon het niet goed zeggen. Aangezien er na een tijdje nog niets kwam, heeft hij zijn broek omhoog getrokken en is gaan spelen. Na 10 minuten of zo, zat hij op de grond te wiebelen. Dus heb ik hem mee naar de wc genomen. "Er komt helemaal niets" kwam de opmerking. Weer gevraagd wat hij dan voelde. Niets, zei hij. Ik voelde niets. Ik heb hem uitgelegd waarom ik hem op de wc had gezet, dat hij zijn poep zat tegen te houden, maar daar kwam niet echt een reactie op. Hoe dan ook, er kwam weer niets.
Daarna is hij naar bed gegaan. Nog geen tien minuten nadat ik de deur achter me had dicht getrokken, hoorde ik hem roepen dat hij had gepoept. Op het potje. Ik denk dat het niet aan het potje lag, maar aan het feit dat hij op de slaapkamer weinig afleiding heeft en altijd erg snel tot rust komt. Hoe dan ook, volgende keer haal ik 's middags het potje weg, zodat hij wel naar de wc moet, eens kijken of dat iets uitmaakt. 'S nachts wil ik dat nog niet doen, aangezien hij dan op dezelfde kamer slaapt als zijn zus die 's nachts redelijk vaak dankbaar gebruik maakt van dat potje. Voor haar vind ik het nog wel prettig als ze niet half slaperig over de gang hoeft te dwalen in het donker.

Weer een heel verhaal en weer het een en ander duidelijk geworden voor me. Ik ga me in ieder geval nu ook even verdiepen in de vraag of hij nog wel ooit op de wc poept of dat het vooral op het potje gebeurt. Ik durf het eerlijk gezegd niet zeker te zeggen, mogelijk dat mijn man of mijn ouders (waar hij ook regelmatig is en die geen potje voor hem hebben) hier iet over kunnen zeggen. Anders wil ik toch eens overwegen om het potje boven ook weg te halen en te kijken of we het dan zo in kunnen richten dat onze dochter dan ook zonder problemen 's nachts naar de wc kan. Hoe meer ik daar over denk, hoe meer ik daar toch voor voel...

dianaB
Site Admin
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-02-2012 22:55

Bericht door dianaB » 23-10-2013 21:34

Hai Renate,

Stap 1 = afspraak bij de huisarts met een zorgvuldig onderzoek of er sprake is van een onderliggende oorzaak = (functionele) obstipatie! Als er sprake is van obstipatie ----> laxeren! Eerste prioriteit = een 'lege' buik!
Het is wel zo dat er vaak bij de HA weinig sprake is van begeleiding zoals bv. een aanvullende toilettraining, voorlichting en begeleiding van kind/ouders. Veelal wordt er een recept voorgeschreven voor laxantia en een soort van 'proefperiode' afgesproken. Vaak komt er achteraan een "en als het niet lukt/helpt, dan komt u maar weer naar het spreekuur......Maar goed, ik kan niet elke individuele HA inschatten ;-)
Het bijhouden van een dagboek is toch zeker aan te raden....Dit dagboek kan ook zeker behulpzaam zijn voor een (volgend) overleg met de HA! Als je dit t.z.t wilt, dan kan ik via mail jouw een versie van een dagboek toesturen.

Om jouw zoon uiteindelijk daadwerkelijk zindelijk te maken is toilettraining een belangrijke aanvulling. Deze zal veelal op een poeppoli gestart worden en begeleid. Hier wordt ook uitgebreide (psycho)educatie aangeboden, vooral ook voor meer begrip/kennis en het (H)erkennen van allerlei emoties/gevoelens, helppunten, knelpunten e.d. Beide ouders krijgen de rol van co-trainers!

Jouw zoon heeft regelmatig een terugval. Voor straks belangrijk dat er met deskundigen wordt geanalyseerd wat de omstandigheden zijn die de terugvallen triggeren, en dat jullie met (psycho)-educatie inzicht krijgen in de help en knelpunten hierbij.
Jouw zoon laat ophoud/vasthoudgedrag zien; wat is de functie van dit gedrag? Waarom doet hij zoals hij doet? Obstipatie/vieze broeken is het symptoom = vasthouden. De wenselijke situatie of het wenselijke gedrag = op de wc poepen = loslaten.

Ik begrijp heel goed jullie gevoelens.....Als er sprake is van (over)volle darmen, obstipatie kan een kind met hard knijpen (ophouden) ongeveer (ook individueel verschillend) 5 dagen schoon blijven, daarna treedt er fecesincontinentie (vieze broeken) op! Een kind poept nooit expres in zijn broek. Een volwassene poept niet expres in zijn broek, waarom zal een kind dit dan wel doen? W. voelt wellicht nog wel aandrang, maar de poepongelukjes zijn 'ongewild'.

W lijkt al de juiste 'kennis' te hebben m.b.t wat er met eten gebeurt (van mond tot kont), hoe zijn poepfabriek werkt e.d. (dit schreef je eerder) en waarom je moet poepen. Ik heb wel het idee dat hij nog niet zo goed 'weet' hoe hij goed moet poepen (aandrang voelen/waarnemen, kort ophouden en vervolgens naar de wc of het potje gaan om daar de poep actief uit te scheiden/los te laten) en waar hij dit moet doen (uiteindelijk op de wc en niet meer op een potje op de slaapkamer). Het lijkt er ook op of W niet wilt poepen; 'ik heb het te druk, er zijn veel meer leukere dingen te doen dan goed te poepen'. Ik ben ook van mening dat er evt. straks meer eisen (consequenties met een positieve attitude/ondersteuning) gesteld zullen moeten worden aan zijn poep/toiletgedrag; m.a.w. hij gaat leren dat zijn (poep)gedrag gevolgen heeft; dit kunnen negatieve/positieve gevolgen zijn, en wordt niet zozeer benoemd als straffen/belonen. W. leert zelf verantwoordelijk te zijn/worden voor de consequenties. Iedereen moet (leeg)poepen, dus W ook. Daarbij horen een aantal vaardigheden (zoals ontspannen en de tijd nemen e.d.), die hij wellicht nog moet leren :-) Iedereen kan leren poepen, dus W ook! Belangrijk hierbij, nogmaals, dat jullie inzicht krijgen in de mogelijke oorzaken en/of help/knelpiunten voor zijn getob met poepen!

Het kan voor W (gezien zijn leeftijd) moeilijk zijn om een (aandrang)gevoel onder woorden te brengen. Vragen als 'wat voel je' e.d. kunnen moeilijk zijn om te beantwoorden.

Het lijkt erop of W. toch meer moeite heeft met loslaten op de WC dan op een potje.....Dit kan voor nu (als er sprake is van obstipatie) geen hobbel zijn, maar als zijn buik goed leeg is/blijft, zal W uitsluitend op de wc gaan poepen. Dit ook meedelen aan W. Wellicht kan 'belonen' voor veel poep produceren (dat wat hij eet komt er ook uit) in het begin onafhankelijk gebeuren aan de plaats (potje, op slaapkamer e.d.) waar hij dit doet. Veel poepen = ontlastingproductie (als er sprake is van obstipatie) is een voorwaarde voor zindelijk worden/blijven!

W kan behoefte hebben aan ontspanning tijdens het poepen. Maar die ontspanning komt niet voor/door een TV. Dit kan op het toilet met evt. een boekje of door het toilet aan te kleden tot het leukste en sfeervolste 'kleinste kamertje';-)

Een olifantendrol heeft inderdaad ook te maken met de diameter en de hoeveelheid: de ontlasting is breder dan de breedte van een banaan/rookworst. De hoeveelheid is vaak gigantisch, zodat meerdere keren doorspoelen van het toilet nodig is. Een toilet kan zelfs verstoppen! Je kunt je voorstellen dat als je uiteinde van je darm (endeldarm, opslagplaats) een normale diameter heeft, de drol nooit de diameter van een olifantendrol kan aannemen. Vaak is de endeldarm verwijd, door de ophoping van (zachte of harde) ontlasting. Je kunt de endeldarm (wand) dan vergelijken met een slap elastiek (die niet ver meer schiet) en bij ernstige obstipatie kan het aandranggevoel verstoord(verminderen/verdwijnen) raken.

Hier een 2-tal links van animatie filmpjes wat er gebeurt bij 'als poepen gewoon gaat' en als er sprake is van obstipatie/vieze broeken:

gewoon poepen: http://www.youtube.com/watch?v=pmaG-1XHfnk
obstipatie/vieze broeken: http://www.youtube.com/watch?v=pG8WMdgdY0M

Voor a.s. vrijdag wens ik je veel succes!

groetjes, Diana

Renate
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-10-2013 14:33

Bericht door Renate » 25-10-2013 14:16

Zo, het (eerste?) huisartsbezoek zit erop. Herkenbaar verhaal, eerst maar eens laxeren en de darmen leeg krijgen. En dus hebben we inderdaad een laxeermiddel meegekregen. In dit geval Movicolon junior poeder in zakjes om op te lossen in water. En een brief met informatie over poeptraining, hoewel daar niets in staat wat ik inmiddels nog niet wist. Nu dus eerst eens kijken wat dit oplevert en inderdaad, als het niet werkt terugkomen met W erbij.

Toen W uit school kwam, heb ik hem verteld hoe het bij de huisarts was (hij wist al dat ik zou gaan) en hem verteld dat we medicijnen mee hadden gekregen die er als het goed is voor gaan zorgen dat zijn poep wat makkelijker komt en niet meer zij verstopt als hij op de wc zit. Daar was W blij om en bij thuiskomst wilde hij meteen een zakje poeder in water oplossen en het opdrinken. Tot mijn opluchting zei hij dat hij het lekker vond, hopelijk blijft dat zo. Bij het middageten wilde hij eigenlijk weer zo'n zakje....
Na het weekend ga ik een schema maken om op geregelde tijden op de wc te gaan zitten en een bijbehorende beloningskaart. Dit weekend ben ik met mijn zus weg en zijn de kindjes samen met hun papa een weekendje bij een oom en tante aan de andere kant van het land op bezoek. Niet het meest gunstige moment om met iets van toilettraining te beginnen dus. Hoewel ik begrijp dat het juist tijdens zo'n weekend wel heel belangrijk is als er structuur en duidelijkheid is, is het nu een beetje te laat om daarvoor te zorgen. Dus maar een hele stapel onderbroeken mee en hopen dat de Movicolon zijn werk gaat doen en na het weekend me storten op het vervolg. Want dat Movicolon alleen niet de oplossing gaat zijn voor een blijvende verbetering, dat snap ik.

Je schreef dat je me een versie van een dagboek zou kunnen mailen. Als je dat zou willen doen, graag!
Verder zijn alle tips bij het opzetten van een goede structuur welkom.

Ik wilde eigenlijk het boek "als poepen niet gewoon gaat" bestellen. Staat daar dat je zo weet ook informatie in voor het opzetten van een goede structuur en poeptraining?

Ik ben erg benieuwd wat deze eerste stap met Movicolon op gaat leveren. Hopelijk is dit voor W een goed steuntje in de rug op de weg naar gewoon poepen en helpt dit hem bij het leren loslaten.

Stap 1 is in ieder geval gezet. Dadelijk nog even dat boek bestellen en dan na het weekend zo snel mogelijk de nodige wijzigingen doorvoeren hier, zoals op vaste momenten naar de wc, potje weg, goede verhoging op de wc zodat W goed kan zitten (zijn voeten goed neer kan zetten) en hopelijk het aanbrengen van een structuur die hem de komende jaren zal helpen om door poepproblemen heen te komen op momenten dat dat nodig zal blijken te zijn.
We gaan het zien.

dianaB
Site Admin
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-02-2012 22:55

Bericht door dianaB » 31-10-2013 14:53

Hoi Renate,

Ik wilde al eerder reageren op jouw laatste post, dus nu mijn reactie, wellicht een beetje achter jouw hier-en-nu situatie aanlopend ;-)

TIP v.w.b het innemen van de Movicolon; je hoeft het niet enkel en alleen op te lossen in water; het poeder kun je met vanalles en nog wat mengen en mixen. Het is zelfs mogelijk om het op je boterham te strooien, met vervolgens nog ander (zoet of hartig) beleg eroverheen. Maar met een flinke beker drinkvocht erachteraan ;-) Bij Movicolon is het belangrijk dat er voldoende gedronken wordt (sowieso lekker voor een gezonde spijsvertering).
Lees ook altijd even de bijsluiter, want in het begin kan Movicolon ook wat bijwerkingen veroorzaken (hoeft niet).


Het boek 'Als poepen niet meer gewoon gaat' kan ik je zeker aanbevelen. Duidelijk en helder leesbaar, ook voor ouders.

In dit boek kun je al veel lezen over toilettraining e.d.

V.w.b de toilettraining voor je zoon:

- koppel het naar de wc gaan (de zgn. trainingstijden) aan een eetmoment; dus na het ontbijt (dus voor het naar school gaan), na de lunch (dus voor het naar school gaan), evt. als hij 's middags uit school komt (dus eerst WC en dan spelen bv.), en na de warme prak. Dit geeft structuur en duidelijkheid. Spreek in eerste instantie niet meer dan 3 'vaste' momenten af. De focus ligt bij deze wc momenten niet op 'moeten', maar op het proberen om te poepen. Maximaal 5 minuten proberen. Desnoods met wekkertje of ander visueel/auditieve ondersteuning.
- daarnaast geldt: als je voelt dat je moet poepen/plassen ga je naar de wc......
- als je ziet/ruikt dat hij 'verse' poep in zijn ondergoed heeft verloren; altijd naar de wc sturen om te proberen; vaak komt er meer poep!
- het kan zo zijn dat hij met zijn hakken in het zand gaat v.w.b de toilettijden. In eerste instantie kun je de toilettijden (max. 5 minuten proberen) koppelen aan beloning. Op een gegeven moment hoef je hem er nauwelijks meer aan te herinneren; zo ging het ook bij mijn zoon; het is er 'ingesleten' dat hij na het eten zijn poepspieroefeningen gaat doen, ik hoef hem eigenlijk nooit meer naar de wc te sturen.....deze vaste toilettijden zijn er m.n. om de vieze broeken op korte termijn te verminderen. Later is het van belang dat hij leert te 'luisteren' naar zijn poepprikkel (aandrang) en hier een gepaste actie op te vertonen....
- doe de training stap voor stap; beloon in eerste instantie de hoeveelheid poep, ongeacht waar; of dit nu op de wc is (kan extra beloning betekenen) of op het potje.....Later, als de buik goed leeg is en de poep zacht blijft, kun je dit een stapje 'moeilijker' maken; poepen enkel en alleen op de wc.
- dagboek; omschrijf concrete hoeveelheden; in het boek staan hier ook tips over.
- in eerste instantie spreek je met je zoon enkel en alleen over gewenst gedrag; vertel wat jij wilt dat hij doet i.p.v vertellen wat jij niet wilt dat hij doet. Op gewenst gedrag volgt direct een consequentie; veelal een beloning; wees creatief in belonen; beloon vooral met niet-materiële bekrachtigers. In het boek vind je legio voorbeelden; onderzoek wat er past bij jouw zoon en waar zijn innerlijke! motivatie door geprikkeld wordt!
Later kun je dit uitbreiden met consequenties verbinden aan ongewenst gedrag. In de beginfase is het belangrijk dat je vooral positief toiletgedrag positief bekrachtigd; zo blijft de 'sfeer' luchtig en ontspannen!
- consequenties verbinden aan gewenst en/of ongewenst gedrag maakt kinderen zelf verantwoordelijk!
- vieze broeken; jouw zoon kan (met een beetje hulp) zichzelf verschonen; in ieder geval zelf zijn onderbroek naar de wasmand (laten) brengen en een frisse onderbroek uit de kast pakken. Je gaat er geen positieve of negatieve aandacht aan schenken, zo neutraal mogelijk reageren.
- dagboek; doe dit samen met je zoon; het maakt niet uit of hij de stickers plakt of tekeningetjes maakt; het dagboek vul je samen in!

Dit zijn enkele tips die ik je kan geven. Als je nog vragen hebt, spui ze gerust ;-)

NB: het dagboek mail ik je a.s.a.p......

Succes!

Renate
Berichten: 14
Lid geworden op: 10-10-2013 14:33

Bericht door Renate » 31-10-2013 16:56

Hallo,

Poepdagboek heb ik denk ik niet meer nodig, staat ook wel in het boek. Als ik jouw tips zo lees, dan geloof ik dat ik het meeste al wel heb doorgevoerd.

Movicolon. Ik had al voorgesteld om het in de chocomel te doen of zo, maar dat wil W niet eens. Hij wil het per se in water, zelf erin doen, zelf roeren zodat hij ziet wat er gebeurt. En vervolgens drinkt hij het super op, vindt het zelfs lekker. Daar dus gelukkig geen problemen.

- we gaan nu standaard na het eten naar de wc. Daar moet hij goed gaan zitten en dan doen we samen wat oefeningen. Deels om de tijd door te komen (anders gaat hij alleen maar onrustig zitten wippen en draaien op de wc, niet echt productief). We doen 10x wie het langste uit kan blazen, met een blaadje tegen de muur dat wappert als hij goed blaast. Daarna laat ik hem afwisselend hard zijn billen dichtknijpen en persen een aantal keer. Dat doen we idd met een wekkertje, zodat voor hem duidelijk is hoe lang het duurt. 5 minuten.
- vooralsnog werkt hij goed mee om naar het toilet te gaan op die vaste tijden. Op het poepdagboek heb ik bij iedere dag ruimte gemaakt voor drie stickers. Elke keer als hij geoefend heeft, mag hij een sticker van een opgestoken duim plakken. Van de plaatjes van de verschillende soorten poep heb ik ook stickers gemaakt. Als hij heeft gepoept, mag hij een sticker met daarop de bijbehorende soort poep op het poepdagboek plakken en hij mag mee bedenken hoe groot zijn poep is (kroket, duim, legoblokje,....). De eerste paar dagen had dit tot gevolg dat hij beter naar de poepprikkel luisterde. Dat lijkt helaas af te nemen, maar dat zou ook zomaar kunnen komen doordat de schoolweek nu vordert en hij zichtbaar vermoeid is.
- ik beloon op dit moment het feit dat hij goed mee gaat trainen. Als we iets verder zijn, ga ik vooral het resultaat belonen.
- concrete hoeveelheden aangeven in het dagboek den we dus ook, dat verzinnen we samen hoe we dat omschrijven.
- wij bespreken in principe altijd alleen het gewenste gedrag en niet (zo min mogelijk) het ongewenste gedrag. Dit geldt voor alles wat hij moet doen en dus automatisch ook voor het poepverhaal.
- consequentie voor ongewenst gedrag hadden we al ingevoerd. Hij moet zelf zijn broek uit doen, de onderbroek in de wasbak leggen, billen poetsen (in ieder geval een begin maken, want schoon krijgt hij ze echt niet als ze zo vies zijn) en een schone onderbroek aan gaan trekken. Dit brengen we ook niet als straf, maar als iets wat heel vanzelfsprekend is en gewoon even moet gebeuren.
- dagboek samen invullen doen we dus ook al.
- volgens mij sturen we hem ook elke keer naar de wc als hij een vieze onderbroek heeft, maar ik durf niet te zeggen of we dit consequent doen, vooral omdat dit iets is wat we al deden en waar ik verder niet echt over heb gedacht.

Overigens heb ik het gevoel dat de Movicolon niet voldoende werkt. Hoewel W echt enorm zijn best doet en ook wel degelijk resultaten boekt, heb ik absoluut niet het idee dat zijn darmen ook maar een moment echt goed leeg zijn geweest. We zijn er nu een week mee bezig. We hebben afgesproken dat we het twee weken de tijd zouden geven, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat dit niet het juiste middel is bij W. Eind volgende week dus maar terug naar de huisarts met W erbij. Verder wil ik dan ook vragen of we betere instructies kunnen krijgen voor de poepoefeningen. Ik doe nu maar wat op gevoel, maar ik ben er van overtuigd dat dat stuk beter kan. Bovendien kan iemand met meer ervaring hierin waarschijnlijk beter beoordelen of W de oefeningen wel op de juiste manier uitvoert en hem hier in sturen. Dat hoop ik in ieder geval.

We hebben al wel verschillende keren gehad dat W er bij de poeptrainingen een drolletje uit heeft gewerkt. En ook twee keer dat hij ongeveer 10 minuten na een training zelf weer terug ging naar de wc en er vervolgens een goede drol uitwerkte. Beide keren zachte gladde worsten, de eerste keer wel twee kroketten in het totaal en de tweede keer zo lang als 1 kroket, maar dan met de halve diameter. Of er komen allemaal scheetjes tijdens een training. Er gebeurt dus wel degelijk iets. Maar ik heb dus niet het idee dat hij al een keer goed leeg gepoept heeft, omdat het totaal aan ontlasting mij te weinig lijkt, hij tot nu toe eigenlijk alleen zaterdag en dinsdag een behoorlijke poep had (tussendoor twee dagen niet dus en tenzij er vanavond nog iets gebeurt hij nu dus inmiddels ook al weer twee dagen niet echt goed gepoept heeft) en hij bovendien nog steeds elke dag meerdere vieze onderbroeken heeft gehad op één dag na geloof ik.

Maar goed, positieve punten zijn dus dat W enorm goed zijn best doet, er wel degelijk iets gebeurt tijdens een groot deel van de trainingen en hij inmiddels alweer 3 keer echt op de wc gepoept heeft in plaats van het potje. Sinds we met de trainingen begonnen zijn, heeft hij het potje alleen nog maar 's nachts gebruikt om te plassen. Super dus, aangezien zowel mijn man als ik ons eigenlijk niet meer konden herinneren wanneer dat voor het laatst was gebeurt.

Minpunten zijn dat zijn darmen niet goed leeg raken en dat ik denk dat de poeptraining veel beter kan.

Maar we zijn in ieder geval op weg. Beetje bij beetje beginnen we er wel vertrouwen in te krijgen. Nu hopelijk W ook nog.

Overigens heb ik tijdens het schrijven van dit stukje het gedeelte van hem naar de wc laten gaan na een ongelukje in praktijk kunnen brengen. Helaas zonder resultaat, maar goed. Morgen heeft hij gelukkig geen school. Alles wijst erop dat er weer een behoorlijke hoeveelheid poep zit aan te komen. Hopelijk komt dat er morgen in alle rust uit.
Verder gaf hij net wel zelf meteen aan dat hij in zijn broek had gepoept. Eerste tekenen van dat hij het weer zijn eigen probleem gaat maken??? Ik hoop het, dat is ook al veel waard.

En een laatste puntje voor nu. We hebben eergisteren voor zijn zusje A een beloningskaart gemaakt voor als ze zelf haar pyjama goed aantrekt. Al die extra aandacht die W wel kreeg en zij niet hadden ertoe geleid dat ze voortaan elke dag minimaal een keer in haar broek plaste. Dat hebben we compleet genegeerd en de aandacht verlegd naar iets positiefs. Nu weer drie dagen helemaal droog. Hopelijk waren we er op tijd bij. Zo'n voorspelbare reactie van haar kant!

Groetjes!

dianaB
Site Admin
Berichten: 89
Lid geworden op: 27-02-2012 22:55

Bericht door dianaB » 31-10-2013 20:29

Hoi Renate,

Jullie zijn goed bezig!!! TOP!

V.w.b de reactie van W. zusje; dat kan haar manier zijn van 'aandacht vragen'. Het komt vaker voor dat broer/zus van....ook kan terugvallen in zindelijkheid. Hoewel in de broek plassen voor volwassenen ongewenst gedrag is, is juist haar intentie 'achter dit gedrag' positief. Als je het zo kan zien, geeft dit vaak ook lucht en positiviteit! Super hoe jullie dit hebben aangepakt...

Ik heb geen idee welke dosering de HA heeft voorgeschreven.....Als er sprake is van overvolle darmen of zelfs impactie (grote hoeveelheid zachte of harde ontlasting in rectum), dan moet er gestart worden met een hoge dosering (voorkeur oraal), gedurende 5-7 dagen. Als de darm goed leeg is, dan pas starten met onderhoudsdosering; de 'uitgelubberde'(endel)darm en vaak verstoorde aandrang moeten zich immers nog herstellen.

Het is/blijft dus belangrijk dat er een gedegen lichamelijk onderzoek plaatsvindt en anamnese, dat er een juiste diagnose gesteld kan worden; i.d.g wel/geen (functionele) obstipatie.....
NB: er kan ook sprake zijn van fecesincontinentie ('vieze broeken') zonder obstipatie......dat behoeft een andere aanpak.

Dus retour HA mét W. (dit moment kun je zelf goed inschatten); evt. ook in combinatie met de hulp van een kinderbekkenfysiotherapie. Poepdagboek kun je prima overleggen bij het bezoek aan de HA! Dit maakt alles concreet en inzichtelijk!

groetjes,

Diana X

Plaats reactie